Tyyli

Tyyli tarkoittaa tapaa, jolla viesti rakennetaan ja esitetään, mukaan lukien tekstin tai puheen rakenne, kielioppi, sanavalinnat ja lauserakenteet, jotka yhdessä luovat viestin teknisen ilmaisun.

Muista nämä

Puhuttelemme ihmisiä suoraan, mielellään sinämuodossa. Tunnistamme, mistä roolista puhumme tai kirjoitamme. Mietimme, kenelle viestimme ja missä kanavassa. Tyylimme sopii kohderyhmälleen.

  • Muista, että pelkistäminen ja myyntihenkisyys eivät vähennä asiantuntemusta.
  • Kielemme on selkeää yleiskieltä, emme käytä jargonia tai slangia. Jos on ihan pakko käyttää jargonia, selitä uudet termit ensimmäisen maininnan yhteydessä.
  • Käytämme lyhyttä ja tiivistä ilmaisua. Jätä tarpeettomat täytesanat sanat pois. Suosi suomen kielen perussanajärjestystä.
  • Kirjoitamme lyhenteet auki: sosiaali- ja terveysministeriö, Euroopan sosiaalirahasto, esimerkiksi…
  • Käytä sivulauseita lauseenvastikkeiden sijaan.
  • Valitsemme aktiivin aina kun voimme ja unohdamme passiivin. Älä kuitenkaan saa aktiivipaniikkia. Kun tekijää ei tiedetä tai haluta kertoa, on ihan ok kirjoittaa: Suklaa on tullut syödyksi.
  • Tuomme viesteihimme konkretiaa elävän elämän esimerkeillä.
  • Kuva, piirros tai kaavio selkeyttää usein asiaa.

Muista, että hyvään kieleen kuuluu myös vaihtelu. Jos tekstissä on esimerkiksi vain lyhyitä lauseita, alat kuulostaa robotilta. Kirjoita yksinkertaisesti mutta älä yliyksinkertaisesti.