Tyyli

Tyyli tarkoittaa tapaa, jolla viesti rakennetaan ja esitetään, mukaan lukien tekstin tai puheen rakenne, kielioppi, sanavalinnat ja lauserakenteet, jotka yhdessä luovat viestin teknisen ilmaisun.

Muis­ta nämä

Puhuttelemme ihmisiä suoraan, mielellään sinämuodossa. Tunnistamme, mistä roolista puhumme tai kirjoitamme. Mietimme, kenelle viestimme ja missä kanavassa. Tyylimme sopii kohderyhmälleen.

  • Muista, että pelkistäminen ja myyntihenkisyys eivät vähennä asiantuntemusta.
  • Kielemme on selkeää yleiskieltä, emme käytä jargonia tai slangia. Jos on ihan pakko käyttää jargonia, selitä uudet termit ensimmäisen maininnan yhteydessä.
  • Käytämme lyhyttä ja tiivistä ilmaisua. Jätä tarpeettomat täytesanat sanat pois. Suosi suomen kielen perussanajärjestystä.
  • Kirjoitamme lyhenteet auki: sosiaali- ja terveysministeriö, Euroopan sosiaalirahasto, esimerkiksi…
  • Käytä sivulauseita lauseenvastikkeiden sijaan.
  • Valitsemme aktiivin aina kun voimme ja unohdamme passiivin. Älä kuitenkaan saa aktiivipaniikkia. Kun tekijää ei tiedetä tai haluta kertoa, on ihan ok kirjoittaa: Suklaa on tullut syödyksi.
  • Tuomme viesteihimme konkretiaa elävän elämän esimerkeillä.
  • Kuva, piirros tai kaavio selkeyttää usein asiaa.

Muista, että hyvään kieleen kuuluu myös vaihtelu. Jos tekstissä on esimerkiksi vain lyhyitä lauseita, alat kuulostaa robotilta. Kirjoita yksinkertaisesti mutta älä yliyksinkertaisesti.