Kuvakonsepti

Työterveyslaitoksen kuvakonseptissa on useampi taso. Kuvahierarkiamme perustuu kuvien emotionaaliseen eroon ja toisaalta kuvien käytön laajuuteen.
-

Brändikuvat ‒ Työ tekee suomalaisesta elämästä maailman parasta

Brändikuvat pohjautuvat Työterveyslaitoksen missioon ja arvoihin. Näistä on tunnistettu neljä teemaa, jotka luovat raamit kuvien tunnelmalle ja sisällöille. Nämä teemat ovat

  • Ilo
  • Kosketus ja läsnäolo
  • Aktiivisuus
  • Välittömyys

Hyvinvointivaltio rakennetaan työllä. Silloin kun ihmisen työ-elämä on kestävää ja hyvää, huokuu se kaikkeen sen ympärillä. Brändikuvissamme keskitymme työikäisten ihmisten elämään kokonaisuutena. Pääkuvatasolla emme kuvaa työntekoa, vaan työelämä näkyy viitteinä kuvattavissa henkilöissä ja heidän askareissaan. 

Oleellista on kuvata ilmeitä ja hetkiä, joista välittyy henkilöiden aidot tunteet. Tunteet, jotka ovat käsin kosketeltavia ja tunnistettavia kaikille työssä käyville ihmisille.

Kuvattavat ovat pääasiassa työikäisiä henkilöitä ja heitä kuvataan esimerkiksi tauolla, työmatkalla, työpäivän jälkeisissä harrasteissa tai kotona. Kiinnitämme erityistä huomiota esimerkiksi vaatetukseen, ympäristöön tai muuhun kuvassa tapahtuvaan asiaan, josta yhteyden työelämään voi oivaltaa.

Brändikuvat ovat saatavilla aineistopankistamme

-

Kuvatyyli

Kuvamme ovat tyylitellyn dokumentaarisia hetkiä aidosta elämästä. Ihmiset kuvataan aktiivisina toimijoina, yksin ja yhdessä, intiimisti. Kuvissa on liikettä, kuin hetkeen pysähtyneitä tilanteita, jättäen katsojalle tilaa pohtia tarinaa hetkien takana.

Ilo, läsnäolo ja pohjoinen valo ovat kuvissa keskeisessä roolissa, luoden kuvakonseptille erottuvan ja inhimillisen raamin. Muuten sävymaailma on pehmeän neutraali. Näin saadaan aikaan uniikki ja tunnistettava ilme.

Brändinmukainen kuva

  • Ihmisläheinen, intiimi ja inhimillinen valokuvaustyyli
  • Dokumentaarinen tyyli, joka vangitsee katsojan, ollaan lähellä kuvattavaa
  • Kuvattavilla on läsnäoleva ja välitön yhteys keskenään
  • Kuvissa tunnelma on iloinen ja toiveikas
  • Kuvattavat ovat eri näköisiä ja ikäisiä (työikäisiä) henkilöitä ‒ koko suomalaisen työelämän kirjo näkyy kuvissa
  • Tunne välittyy kuvasta, oli se sitten helpotusta, pohdintaa, iloa ja toisesta henkilöstä syntyvää riemua
  • Vältetään jäykkää poseerausta, lavastettuja tilanteita ja stereotyyppisiä asetelmia
  • Ohimeneviä hetkiä ja aitoja tilanteita
  • Aktiivisuuden ja liikkeen parina rauhallinen yleistunnelma, joka saadaan kuvarajauksilla, -tyylillä, tilallisilla ratkaisuilla ja valon käytöllä
  • Kuvissa on läsnä vahva pohjoisen valo tai pehmeän lempeä viileä yleisvalo

Kuvien saavutettavuus

Huomioimme saavutettavuuden ja tarjoamme kaikille visuaalisille sisällöille tekstivastineet WCAG 2.1 -ohjeistuksen mukaisesti. Lisätietoa saat verkossa, esim. Papunetin sivuilla.