Äänensävy
Äänensävy tarkoittaa tapaamme puhua ja kohdata muut – sitä, millaista tunnetta ja asennetta välitämme. On tärkeää, että viestimme yhtenäisesti, jotta annamme brändistämme yhdenmukaisen kuvan.
Työterveyslaitoksen äänensävy
Äänensävymme kiteytyy kahteen sanaan: kannustava ja oivaltava. Nämä kaksi ominaisuutta ohjaavat viestintäämme kaikissa kanavissa ja tilanteissa – niin verkkosivustolla, somessa kuin asiakaspalvelussa.
- Kannustava
Olemme avuliaita, ystävällisiä ja rohkaisevia. Emme väheksy haasteita ja ongelmia, mutta emme myöskään vello uhkakuvissa. Hankalissakin tilanteissa keskitymme mahdollisuuksiin. - Oivaltava
Tuomme esiin tuoreita näkökulmia ja autamme ymmärtämään asioiden välisiä yhteyksiä – silloinkin kun aihe on monitahoinen. Oivaltava viesti on selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Meillä on tilannetajua
Mukautamme ääntämme tilanteen vaatimalla tavalla. Otamme äänensävyssämme huomioon aiheen, kanavan, kohderyhmän ja roolin, josta viestimme. Virallisemmat yhteydet tai herkät aihepiirit vaativat neutraalia sävyä, mutta brändillinen viestintä (esimerkiksi brändikampanjat tai someviestintä) on arkisempaa ja tunnepitoisempaa. Suhtaudumme kaikkiin aina arvostavasti.